Wednesday, April 21, 2010

Hurra for det private

Stavanger Aftenblad Aftenbladet - 19.04.2010 - Side:
30 - Seksjon: Kultur - Del: B
Forfatter: Elisabeth Bie tekst

TV SHABANAS VALG Norsk dokumentar av Martin Rehman
Gaarder Vist under vignetten «Fakta på lørdag» på NRK1
lørdag kveld. Elisabeth Bie tekst

Personlig er bra, privat er det ikke.
Slik har reglene for god takt og tone og dannelse vært i den
norske medieoffentligheten i årevis. Så kom Karl Ove
Knausgård med sin seksbindsroman «Min kamp» i fjor, og
sa under lanseringen at hans mål med boken var å være
privat, men ikke personlig. Det provoserte. Skikkelig. Men
grenser er allerede flyttet.
Så når NRK-ansatte Martin Rehman Gaarder kommer med
en ekstremt privat hyllest til sin elskede kone Shabana
Rehman Gaarder i beste sendetid, føles det som en vakker
kjærlighetshistorie, og samtidig et unikt og ekte innblikk i
hvordan en av Norges mest kontroversielle
kulturpersonligheter de siste årene egentlig er og har det.
Kjente folk er fulgt med kamera bak scenen før, men ikke inn
i hverdagstraumene og private relasjoner. Unntaket er
realityserier med en klar agenda for å provosere og
underholde. Derfor får dokumentaren det vi definerer som
det «personlige» til å framstå som latterlig. For er ikke det
«personlige», når vi snakker om kjente mennesker, egentlig bare et selvregissert bilde av en person som byr
på seg selv - når og slik det passer ham eller henne?
Og når de har tillatt seg å være private, har det alltid blitt fulgt av den skinnhellige frasen «jeg står fram for å
hjelpe andre i samme situasjon». Det er fordi forakten for det private henger nøye sammen med jantelovens
«du skal ikke tro at du er noe». Du skal ikke tror at ditt privatliv er mer interessant en andres, du skal ikke tro at
noen bryr seg om ditt hverdagsliv.
«Shabanas valg» viser at det hverdagslige og private er mye mer interessant en det såkalt «personlige». Fordi
vi kjenner oss igjen på så mange plan, fordi det er ekte. Selvsagt er også dette redigert og prioritert, men det
føles ekte.
Også at en ektemann lager en hyllest til sin kone gir et unikt innblikk. Det er som om Martin Rehman Gaarder
sier: «Dette er kvinnen jeg elsker. Hun er full av feil og lyter, av og til kan jeg nesten ikke holde ut og leve med
henne. Men slik er jeg også. Jeg elsker henne uansett, og er takknemlig for at hun elsker meg tilbake».
Kan det bli mer romantisk enn det?
©Stavanger Aftenblad

REPRISE NRK 25 APRIL . Les også anmeldelsen på filmnettstedet :Montages

3 comments:

  1. det var ein heilt super dokumentar, så sant så sant!

    ReplyDelete
  2. Dokumentaren var flott. Jeg ble også betatt av deg Shabana. Det er modig å slippe oss inn på denne måten. Tøft gjort. Du ble mer levende for meg. Tidligere har jeg visst navnet ditt og litt av hva du har drevet med. Nå syns jeg du er rå og herlig fordi du ble noe mer enn en komiker jeg har sett bilder av.
    Jeg vil gjerne se flere dokumentarer om deg.
    Lykke til videre.

    ReplyDelete
  3. Jeg ble rørt.klump i halsen og kjemperespekt for deg Shabana!!!
    og jeg gråter så og si aldri..stå på!full av beundring!klem fra meg

    ReplyDelete